Geloofsovertuiging

Wat belangrijker is in het leven...

Naast familie, vrienden en schaatsen is er ook nog iets anders wat centraal staat in mijn leven: Dat is mijn geloof in God de Vader in de Hemel.

Als kleine jongen ben ik thuis in ons gezin en op de basisschool christelijk opgevoed. Het lezen in de Bijbel en het bidden en danken bij het eten en slapen gaan was een vast ritueel. Consequent werd dat iedere dag herhaald en alle verhalen uit de Bijbel werden me verteld. Van Adam en Eva tot Jezus en van Jezus tot de openbaring van Johannes. Geen enkele twijfel was er over het bestaan van God, een kinderlijk geloof noemen ze dat ook wel.

Normen en waarden werden me bijgebracht met christelijke richtlijnen wat mij als jongen heeft gevormd. Vanuit mijn opvoeding van mijn ouders ben ik christelijk opgevoed met een bijbel in mijn hand. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn moeder altijd zei wanneer ik voor een langere tijd wegging, “heb je de bijbel bij je!” Ze bedoelde dat zowel letterlijk als figuurlijk. Ik dacht alleen aan de Bijbel en nam ‘m dan ook braaf mee.

Na verloop van tijd kwam er de vraag of ik ook op zondag wedstrijden wilde gaan rijden. Ja, wat moest ik nu, zulke dingen deden we nooit op zondag. Op dat moment werd ik aan het denken gezet. Schaatsen op zondag kan dat wel, of anders gezegd “schaatsen en God”, kan dat wel. Daar ben ik over gaan denken en is het geloof me bezig gaan houden. De keuze werd gemaakt om met God mijn sport te gaan beoefenen. Klinkt misschien gek, maar ik kreeg het vertrouwen dat God mij zal helpen wanneer ik mijn talenten ging gebruiken. Met dit vertrouwen ben ik zonder schuldgevoel gaan schaatsen. 

Uit onze kerkelijke gemeente kwam er eens een vrouw naar mij toe die mij attendeerde dat er een “sportbijbel” in de verkoop was. Ik naar de betreffende boekenwinkel om de ´Sportbijbel te kopen. Het bleek ´Het Boek´(een eenvoudige uitvoering van de Bijbel) te zijn met verhalen van gelovige topsporters erin. Voor een groot toernooi was ik op zoek naar vertrouwen op een goede afloop van de wedstrijd. Telkens moest ik bewijs hebben dat ik hard kon schaatsen, maar op het moment dat het moest geloofde ik niet in mezelf. Ik ging op zoek in mijn Bijbel naar vertrouwen en las toen Filipensen 4:13 en daar stond `Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft' Toen geloofde ik dat, wanneer ik met God leef, Hij mij zal helpen in het leven en met mijn sport. 

Twijfels over het bestaan van God zijn er nu niet meer. Nu weet ik dat Jezus ook voor mij gestorven is aan het kruis om mijn zonden weg te vagen. Dat geeft mij veel vertrouwen in het leven en in mijn sport. 

 

twitter_birdtwitter


Sponsors



Co-Sponsors

93